Matteläxa till måndag v.50

Barnen ska fortsätta nöta in talkamraterna/ uppdelning av tal. Vi har övat på skolan. De ligger på väldigt olika nivå och jag har därför delat in läxan i tre nivåer.

Alla startar på nivå 1. När den nivån visar sig automatiserad börjar man öva på nästa nivå. Vissa kan behöva öva samma nivå några veckor för att det ska sitta.

Med att det är automatiserat menar jag att man inte behöver tänka länge, räkna efter eller använda fingrarna. Ju fler gånger man kör desto säkrare blir barnen på att veta svaret. Öva vid föra tillfällen utspridda över hela veckan.

Hur gör man då?

Det finns flera olika sätt att öva och jag kommer att ge två olika övningsförslag.

Nivå 1 talområdet 3 till 5 (börja öva med tre, sedan fyra, slutligen fem).

Nivå 2 talområdet 6-10 (börja öva talområdet sex, sedan sju osv).

Nivå 3 talområdet 10-20 ( börja med 10, sedan 11 osv).

Dela upp talet med föremål, tex makaroner, stenar, klossar.
  1. Bestäm vilket tal ni ska öva. tex tre.
  2. Den vuxne fördelar föremålen mellan sina händer och visar sedan den ena handen och säger ”Hur många har jag gömt?”
  3. Barnet svarar.
  4. Spelar två barn med varandra turas man om att gömma och svara.
Dela upp talet muntligt.

Detta är lite svårare eftersom det inte finns något att titta på.

  1. Bestäm vilket tal ni ska öva er på att dela upp. Tex 6
  2. Säg ett tal som är mindre eller lika med sex. tex. 3. Fråga vilken är min talkamrat?
  3. Barnet ska då svara vilket tal som 3 behöver för att bli 6, den talkamrat, i detta fall 3.

Övningen fungerar att göra var som helst… På väg till skolan, till eller från affären eller träningen.

Lycka till!

//Linda

 

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *