Veckobrev v.3

Hej!

Jag vet att vi haft en hel del vikarier under ettan. Det jag kan konstatera är att vi verkligen har tur med att få bra vikarier. Ivar som jobbar med oss nu är utbildad fritidspedagog och har redan efter några dagar kommit in bra.

Det är alltid roligt att starta upp en ny termin. Nya projekt, nya utmaningar och barnen som hela tiden utvecklas. Denna vecka har vi spelat klart mattespelet och börjat arbeta i den nya matematikboken. Vi arbetar med likhetstecknet och även om barnen är bra på att räkna ut tal så är det lite klurigt att förstå att det vad tecknet står för.

På svenskan har vi repeterat meningar och vad man behöver tänka på när man skriver. När barnen skriver för hand har de ofta stödlinjer så att de får hjälp med hur högt de ska dra bokstävernas staplar och hur långt ner hängbokstäverna ska hänga. De har självklart även skrivit digitalt. En av texterna blev en fakta text om vintern. I vinterarbetet har vi varit ute och letar efter djurspår. Vi såg tydliga spår av harar, katter, hundar och människor.

I SO:ämnet arbetar vi vidare med värdegrunden. Barnen har denna vecka fått fundera och skriva ner vad de kan göra för att följa våra klassrumsregler. Det är ofta lättare att säga vad andra ska göra och jag känner mg mycket imponerad över barnens arbete. Rektor Agneta tittade in under lektionen och tyckte även hon att barnen var duktiga.

Läsning

Här i skolan läser vi varje dag och vi tränar läsningen på många olika sätt. Vi kör läser, vi letar ord, vi har högläsning, individuell läsning, parläsning, vi läser ljud, vi rimmar och på massa andra sätt. Trots det så är det inte tillräckligt för barnen i den här åldern, när vi ska få igång läsningen på allvar. Vi vet att läsningen är en otroligt viktig nyckel i alla ämnen för att lyckas i skolan och därför behöver skola och hemmet hjälpas åt. Vi ser stora skutt framåt i läsutvecklingen när ett barn läser både i skolan och hemma kontinuerligt, helst varje dag. Nu i början spelar det inte så stor roll vad man läser, bara att man läser. Ni kan läsa serietidningar, faktaböcker, lättlästa barnböcker, tidningar eller andra texter som fångar intresset. Ni kan låta barnen läsa själva, läsa tillsammans (varannan mening), läsa för gosedjur/syskon eller att ni läser högt för ert barn. Läs, läs och läs är vår uppmaning till er alla!

Hälsning från skolsyster

Under torsdagen fick en elev på skolan en allergisk reaktion efter händelsen har det kommit ett utskick från skolsyster Carina där hon ber  föräldrar som har barn som behöver medicin i skolan att kontrollera följande:

Att aktuell medicin finns på skolan, uppdaterad så att den inte är utgången. Medicinen ska vara märkt med namn och personnummer.

Föräldrarna ska även lämna ett aktuellt behandlingsmeddelande från barnets behandlande läkare.

Det gick bra för eleven men många såg ambulansen och blev självklart lite oroliga.

Syster har även bett oss bifoga riktlinjer kring sjukdom: Riktlinjer för vistelse på Herrängens skola i samband med infektion och sjukdom

Läxan:

Den magiska kulan kapitel 14  Hur kunde du s. 61-64 och sidan som hör till kapitlet i läxboken.

Fritidsplanering:

Veckobrev v.4 2018

Idrottsplanering:

Veckoplanering v.4 Jag kan inte öppna detta dokument från  Sandra. Lägger upp planeringen för idrotten på måndag och fler har problem med filen.

Nästa vecka:

Måndag:

Tisdag:

Onsdag: Idrott, vi går till ombytet 09.00.

Torsdag: Läxdag, ta med läxmappen.

Fredag: Idrott

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *