Veckobrev v.39

Hej!

Nu har vi avslutat utvecklingssamtals veckorna och jag hoppas att jag lyckats förmedla att barnen härliga att arbeta med. De är trygga i gruppen och de har alla utvecklats mycket på de få veckor de gått i ettan. Jag kommer att sätta mig och skriva rent barnens IUP:er. Det vill säga deras egna individuella planer med deras mål. Dokumentet kommer att finnas på skolwebben och vi kommer utvärdera målen efter jul.

Denna vecka har vi dels arbetat mycket med 1b. Vissa lektioner har alla 58 varit i samma rum för instruktion. Tillsammans har vi arbetat vidare med programmering, bokstaven A, geometriska former och tema höst. Veckan har avslutats med en gemensam musik lektion. Nästa vecka kommer vi gå tillbaka till vanlig lunk. Vi kommer arbeta med geometri i matematik och fortsätta med bokstäver, läs och skrivträning. Denna vecka har vi arbetat med hösten och temat som startar nästa vecka är trafik.

Skogsdag

På onsdag går hela Rubinen till skogen och har en härlig skogsdag. Barnen kommer få välja på olika stationer med olika uppdrag. Vi samlas vid pennan 09.10 och går när alla är på plats. Det innebär ingen idrott. Vi kommer tillbaka till skolan runt 13. Fritids kommer inte gå till parken denna dag eftersom hela förmiddagen varit fylld med uteaktiviteter. När vi kommer hem sätter vi på en film kopplad till naturen och miljö. Under filmen turas personalen på att ha sina raster. Om du hämtar under filmen hittar du barnen uppe i klassrummen.

Frukt mm hemifrån

Många barn har med sig frukt och annat att äta, tex sockrade äpplen, korv, smörgåsar och kex. Det har blivit en hel del konflikter kring just det här. Många vill smaka, några blir bjudna och andra blir ledsna över att de inte har med sig något. Vi äter lunch klockan 11 och om man vill så får man gärna ta med sig en frukt/grönsak som man kan äta på korta rasten. med. Egentligen är det de barn som har svårt med frukost som kan ha behov av frukten de andra står sig fram till lunch. Mellis serveras kl. 14 och barnen borde klara sig utan tilltugg mellan 11 och 14.

Samverkan fritids-skola

I mitt veckobrev skriver jag mest om vad som händer i klassrummet. Samverkan mellan fritids och skola blir därför inte så synlig. Vi planerar tillsammans och utgår ifrån en gemensam grovplanering som är baserad på läroplanen. I uppstarten har fokus varit att få ihop barngruppen så att de ska bli trygga. Detta har skett med mycket styrd lek. I klassrummet har vi arbetat med träd och hösten i samband med det har man på fritids haft trädbingo och skapat ett stort höstträd. Både i klassrummet och på fritids arbetas det även mycket med finmotorik. Färgläggning och pärlplattor är två populära sätt barnen har fått öva på. För att barnen ska orka sitta under förmiddagarna behöver barnen röra sig och öva sin grovmotorik det gör man bland annat genom lekparks och skogseftermiddagarna.

Idrottsplanering

Idrott v.40

Fritidsplanering

Veckobrev v.40 ht 17

Nästa vecka

Måndag:

Tisdag:

Onsdag: Skogsdag, ingen idrott, matsäck.

Torsdag: Lämna in läsläxan. Ny läxa delas ut.

Fredag: Idrott

Trevlig helg!

Linda


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *