Veckobrev v.42

Hej!

Vi har arbetat och övat på saker som barn i 7-årsåldern behöver. Även om grunduppgiften kan se lika ut övar barnen på olika saker utifrån var de befinner sig i sin utveckling.

Svenska: Barnen har övar på att forma bokstäver, formulera meningar, skriva text både digitalt och för hand samt tränat på att läsa och förstå det lästa. Jag tycker att det är spännande att de som läser lite långsammare och ibland även knaggligare oftast har bättre läsförståelse. De som idag har väldig flyt har sämre koll på vad de har läst. När ni hjälper ert barn med läsläxan kan ni hjälpa till med detta. 1. Försök att få barnen att läsa varje dag. Att läsa samma text gör så att de automatiserar orden. Ju fler ordbilder de kan desto bättre flyt får man. De som läser texten med ganska bra flyt första gången behöver öva på att stanna till vid punkt, öva intonation (språkmelodin, att man ändrar rösten utifrån vad som står). Snabbläsning utan att stanna vid punkt är ofta en varningssignal. Barnen läser men med mindre förståelse. Känner ni att det är för mycket textmängd för att barnen ska orka läsa texten varje dag kan vi eventuellt byta bok eller anpassa textmängden på annat sätt.

Matematik: Vi arbetar med att förstå addition. Många vill räkna höga tal, vilket vi pratade om under flera utvecklingssamtal. Just nu räknar vi med låga för att få förståelse. Om en uppgift ser ut så här 3+2= Räknar alla ut att det blir 5 men står det 5=3+__ är det för de flesta lätt att svara 8. Här handlar det både om att läsa symbolerna och att förstå vad = betyder. Jag kommer att hålla alla inom talområdet 0-10 tills jag ser att de verkligen behärskar detta. Förutom detta har barnen fått sätta in uttryck i ett sammanhang. 3+2 betyder något och 2+3 betyder något annat även om det blir lika många. Detta har vi övar genom att rita mattebilder och gjort räknehändelser (mattesagor).

SO: Arbetet med trafik har fortsatt och denna vecka har vi orakat om regler för cyklar och vikten av cykelhjälm.

NO: Eftersom vi närmar oss Alla helgona och Halloween passade jag på att lägga in ett fakta arbete kring fladdermöss, ett flygande däggdjur.

Bild: Barnen har fått göra blodmånar med svarat siluetter, passande till NO-temat.

Musik: Vi har fortsatt med höstsångerna. Efter lovet drar vi oigan med ett nytt område som i sin tur kommer resultera i en liten konsert för er föräldrar. Inbjudan kommer komma inom kort.

Idrott: Denna vecka har temat varit rörelse till musik. Jag upplever att hetsen från idrotten har minskat och att barnen är glada på vägen dit och när de kommer tillbaka.

Socialt: Barnen övar på att följa våra uppsatta regler, ha ett trevligt språk, dvs hoppa över svordomar och negativa kommentarer, att städa och hålla ordning på sina saker. Kläder behöver övas på att hängas upp, uppgifter behöver färdigställas och har man klippt måste skräpet slängas. Vi har även haft flera samarbetsuppgifter och vi pratar om att det är viktigt att öva på detta. Några är väldigt duktiga medan andra arbetar bredvid varandra.

Kompisdag

På fredag är det under skoldagen kompisdag i Älvsjöskogen. Vi tar med lunch från skolan men ni får gärna skicka med något varmt och dricka och kanske en extra frukt eller smörgås. Överdragsbyxor kommer att behövas.

Fritids veckobrev:

Veckobrev v.43 ht 17

Idrottsplanering:

Veckoplanering v.43

Läxa:

Svenska  Kapitel 8: ABC-klubben s,36-39.

Nästa vecka:

Måndag:

Tisdag:

Onsdag: Idrott

Torsdag: Läxdag. Ta med läxmappen. Vi har ett roligt Halloween uppdrag efter lunch…

Fredag: Kompisdag i Älvsjöskogen (kläder efter väder samt gärna varm dryck).

Trevlig helt!

Linda


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *